28.7.2024

Kolmas lomaviikko

Kolmas lomaviikko starttasi maanantaina 15.7. koko perheen zoolandia reissulla kun Jonikin aloitti lomansa. Sinne on kiva joka kesä mennä kun on lähellä ja puuhaa riittää koko päiväksi. Tänä vuonna ei ollut pääsylipun hintojakaan korotettu eli oli sama 28€/hlö. Kesällä tulee syötyä paljon ravintoloissa, joten tällä kerralla haettiin kaupasta eväitä mukaan niin oli helppo niitä syödä sopivana aikana.

Tiistaina 16.7. minä ja Felix mentiin Alexin kummitädin ja hänen kahden lapsen kanssa laivalle piknik risteilylle. Tämä oli ns. isompien lapsien reissu, joten siksi Alex jäi tällä kertaa kotiin. Meillä oli oikein kiva reissu ja aika meni nopeasti! Laivoilla on paljon ohjelmaa niin aikuisille kuin lapsille ja kesäisin on enemmän lastenhuoneita kun kokoustilat on muutettu leikkipaikoiksi. Gracella eli takaisin päin tulevalla laivalla oli kivemmat leikkipaikat kuin Glorylla. Shoppailtiin myös ja käytiin lounasbuffetissa syömässä. Järjestyt ohjelmat joihin osallistuttiin oli mm. Ville Viikinki disco, taikuriesitys, nukketeatteri, limbokisa, koko perheen musavisa ja Ville Viikingin heippahalit. Tällä kertaa meillä ei ollut hyttiä ollenkaan ja hyvin pärjättiin ilman, ei kertaakaan kaivattu hyttiä. Joni ja Alex vei meidät aamulla satamaan ja Jonin isä haki, koska Alex oli jo nukkumassa ennen laivan satamaan tuloa. Alex ja Joni olivat päivän aikana leikkineet ja ulkoilleet sekä olleet paljussa useamman tunnin.

Keskiviikkona 17.7. oli rauhallisempi päivä. Leikittiin ja ulkoiltiin vain lähistöllä ja haettiin ennakkoon tilatut kauppakassit.

Torstaina 18.7. mentiin ystäväni ja hänen pojan kanssa kiertelemään tall ship racea, joka rantautui Turun jokirantaan. Käytiin yhdessä isoimmista laivoista sisällä. Välillä käytiin rantakertussa syömässä hampparibuffetissa. Kierreltiin keskustassa muutamat kaupat ja ostin Felixille uudet uimahousut, t-paidan, housut ja collegen, jonka hän itse valitsi. Käytiin myös ensimmäistä kertaa sovituskopissa sovittamassa housuja, jotta tulee oikea koko. Käytiin sitten vielä "drinkeillä" (mehuilla) börssin katolla, koska F mielestä on hieno paikka kun on tosi korkealla. Mentiin bussilla mun vanhempien luokse ja sieltä sitten autolla kotiin.

Perjantaina 19.7. Joni ja Felix lähtivät kahdestaan Jonin äidin mökille viettämään päivää ja korjaamaan ovien lukkoja. Minä kun en ole niin mökki-ihminen niin mentiin Alexin kanssa kyläilemään mun vanhempien luokse ja välillä kävin Skanssissa kulmien värjäyksessä ja muotoilussa sekä kiersin muutaman kaupan.

Lauantaina 20.7. oli siivouspäivä. Aloitettiin ikkunan pesut olohuoneen ja ljh:n ikkunoista. Pestiin olohuoneen matto sekä terassikalusteiden pehmusteet. Pesin myös olkkarin verhot. Pojat osallistui innoissaan siivoukseen leikin lomassa.

Sunnuntaina 21.7. mentiin aamupäivällä jokirantaan katsomaan vielä Tall Ship Racen purjeveneitä. Syötiin alueella myös lounas ja ostettiin överidonitsit jälkkäriksi. Saatiin vielä sattumalta hyvät paikat johon jäätiin katsomaan kun laivat alkoivat lähteä. Oltiin juuri ison laivan kohdalla niin oli mielenkiintoista seurata heidän liikkeelle lähtö puuhasteluja ja torvien soitot kuului todella voimakkaana juuri kohdalla. Sieltä kun lähdettiin vietiin Joni kotiin nurmikon leikkuuseen ja minä menin poikien kanssa vanhempieni luokse kylään.